Prescaler pentru osciloscop

Plecand de la o schema pe care am gasit-o in revista “Electronique et loisirs” nr. 83/2006 care descrie un “prescaler” pentru un osciloscop, cu mici modificari, am realizat aceasta unealta foarte folositoare. Avand in vedere ca posed un osciloscop cu banda de trecere de 20MHz pe care pot vizualiza semnale de maximum 30MHz, m-am hotarat sa realizez acest montaj simplu, cu ajutorul caruia am putut vizualiza semnal de 160MHz (ultima fotografie).

Maximul de semnal ce se poate vizualiza este de 200 MHz, aceasta fiind frecventa maxima a oscilatorului din NE 602.

Schema este simpla si este realizata in jurul mixerului-oscilator dublu balansat NE 602 alimentat cu o tensiune de 6V.

Pe pinul 1 intra semnalul de masurat, iar pe 6-7 intra semnalul de la oscilatorul format din bobina de 0,35 uH si cele 2 diode varicap (eu am folosit BB 139 cu rezultate foarte bune). Acordul oscilatorului se realizeaza cu potentiometrul de 10 KΩ care trebuie sa fie multitura.

De fapt, totul este o superheterodina… Frecventa de intrare se aduna (sau se scade) cu frecventa oscilatorului rezultand o frecventa de 10,7 MHz, care dupa ce trece prin filtrul ceramic de 10,7 MHz este vizualizata pe osciloscop.


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.