Transverter 50MHz/28MHz

…………………………………………………………. Articol in lucru ! ………………………………………………………..

Acum cativa ani am detinut un ICOM 746, care oferea posibilitatea de a opera si in banda de 50 MHz… Am putut vedea ca intr-adevar aceasta banda poate oferi satisfactii deosebite atunci cand te astepti mai putin, intr-o foarte scurta perioada de timp realizand foarte usor 5 tari (confirmate).

Dupa ce am inlocuit acel transceiver mi-am dorit sa mai lucrez in aceasta banda, care, atunci cand este deschisa, ofera posibilitatea realizarii unor legaturi extraordinare.

In luna februarie 2012 m-am hotarat ca este timpul sa incerc constructia unui transverter 50MHz/28MHz. Dupa ce am cautat diferite variante constructive m-am oprit la transverterul lui DK7ZB – Martin care mi s-a parut relativ simplu de realizat si accesibil din punctul de vedere al componentelor. Cristalul de 22 MHz l-am procurat rapid de pe ebay din Grecia, care a sosit in cateva zile, restul componentelor gasindu-se in patrimoniul propriu !

Transverterul contine, in mare, 3 module principale – oscilatorul si convertorul pe Rx, mixerul pe Tx si linearul de 6W output. Ma gandesc ca apoi fie sa adaug un linear de maximum 50W, cu MOSFET-uri IRF 510, fie sa modific finalul de 6W sa obtin putin mai mult, dar pana in 50W, fiindca voi folosi o ATU “Z100 Autotuner” de la LDG, care in momentul de fata ma ajuta pentru un acord mai rapid la actualul transceiver, avand in vedere ca ATU de la¬† TS-930 este putin cam lent.

De pe site-ul lui DK7ZB se poate descarca tot proiectul cu toate explicatiile necesare… Cu toate acestea, voi posta schemele de principiu si aici, mici explicatii si poze ale montajului in diverse stadii de lucru si sper eu, produsul final in stare de functionare !

Nu am folosit desenele cablajelor folosite de autor, ci am proiectat altele, dar bineinteles ca cine doreste sa construiasca acest transverter le poate folosi pe cele ale autorului !

1. Oscilatorul si convertorul pe Rx

Bobinele au urmatoarele date constructive :

L101 – 12 spire CuAg de 1 mm bobinata “in aer” pe un dorn cu diametrul de 6mm. Priza la spira 2 si 5 de la masa;

L102 si L103 – 15 spire CuEm de 0,8 mm bobinate “in aer” pe un dorn cu diametrul de 6mm;

L104 – 18 spire CuEm de 0,8 mm bobinate “in aer” pe un dorn cu diametrul de 6mm;

L105 – 16 spire CuEm de 0,8 mm bobinate “in aer” pe un dorn cu diametrul de 8mm;

L106 – 16 spire CuEm de 0,8 mm bobinate “in aer” pe un dorn cu diametrul de 8mm. Priza la spira 3,5 de la masa.

LDr 101 – am realizat-o din 8 spire, CuEm 0,3 mm pe un miez de ferita.

Fata de schema originala, am inlocuit doar dioda Zener de 9V1 cu un stabilizator 7809.

Principiul de functionare al acestui modul este cel clasic…

Oscilatorul local este format din tranzistorul BF199 si cristalul de quartz de 22 MHz. Dupa ce semnalul format trece prin filtru “trece banda” format din L106 si C106 este aplicat prin condensatorul de 5,6 pF mixerului construit cu BF 961, pe G2. Pe G1 se aplica semnalul de 50MHz si dupa mixare rezulta 28 MHz (50 MHz – 22 MHz).

Cablajul 1:1 (vedere spre cablaj in “oglinda”) in format PDF este aici. L-am realizat in “tehnologie” folie PnP. Amplasarea pieselor (cu vedere spre cablaj) cu mici corecturi se poate vedea aici.

Montajul la starea actuala (15.03.2012) se poate vedea aici, iar partea de cablaj, aici ! La acest moment mai trebuie realizata bobina L104 si apoi sa trec la reglaje…

Va urma !


Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.